Planeta - zasady
2 posters
Strona 1 z 1
Planeta - zasady
III - Planeta
Planeta jest fundamentem cywilizacji kosmicznej, najważniejszym jej miejscem. To ona zapewnia podstawę logistyczną w układzie [o tym w "Vc - Podstawa logistyczna"], zapewnia źródło wojsk lądowych, a także stanowi główne źródło dochodów.
Kontrolowana planeta jest wtedy, kiedy występuje na niej co najmniej 100 tysięcy (1 Punkt Populacji) własnej bądź podporządkowanej rasy.
Re: Planeta - zasady
IIIa - Parametry planety
Każda zdatna do zamieszkania planeta opisana jest parametrami:
- Rozmiar planety: Wartość od 10 do 40 (może to być księżyc), determinuje on zarówno limit populacji (z uwzględnieniem Zamieszkalności planety)_
- Cechy planety: ze względu na wilgotność (oceaniczna, kontynentalna, ziemiowodna, sucha) i temperaturę (gorąca, ciepła, chłodna, zimna). Określają one warunki panujące na planecie, a także punkt odniesienia dla zamieszkalności planety dla ras niekompatybilnych z cechami planety. Za każdą różnicę w cesze w prawo/w lewo efektywna zamieszkalność spada o 10%.
- Zamieszkalność: determinuje ona sumę uwarunkowań umożliwiających zasiedlenie planety. Wartość od 1 do 110%, od 34% przyjmuje się że planeta nadaje się do zamieszkania bez specjalnych baz czy aparatur.
- Limit populacji: [Rozmiar planety] * [zamieszkalność]
- Limit budowli: [Rozmiar planety]/2
- Punkty Populacji (PP). Populacja planety przekładana jest na Punkty Populacji, które następnie stanowią podstawę do wyliczenia dochodów z niej. Każda planeta ma limit PP, czyli limit ile istnień może na niej mieszkać oraz ile można wybudować budynków - czyli tzw. "rozmiar"
- Wydajność Przemysłowa (WP): Miara wykształcenia się sektora przemysłowego na planecie, wyrażana wskaźnikiem procentowym. Zaczyna się od 50%, nie ma limitu.
- Zadowolenie: Miara stabilizacji lokalnej sytuacji na planecie oraz zadowolenia z rządów; wyrażana wskaźnikiem procentowym. Zaczyna się od 50%, jej limit to wskaźnik Zamieszkalności planety (1-110%; rodzima planeta zawsze ma 100% dla danej Cywilizacji Kosmicznej).
- Przyrost Populacji: Co turę wykonuje się procedurę sprawdzenia o ile mieszkańców wzrosła populacja (i czy wprowadziło to nowy PP).
[size=16]Punkty Populacji (PP):[/size]
Liczby "realne" przekładane są na abstrakcyjne Punkty Populacji (PP), aby uniknąć zabawy w liczby dziewięciocyfrowe. Punktem odniesienia jest populacja ludzka na Ziemii. Stosowana jest niniejsza zależność, aby na podstawie populacji planety wyznaczać PP:
Cytat: napisał:PP 1 - od 100 tysięcy mieszkańców
PP 2 - od 200 tysięcy.
PP 3 - od 500 tysięcy.
PP 4 - od 1 miliona
PP 5 - od 2,5 milionów
PP 6 - od 5 milionów
PP 7 - od 10 milionów
PP 8 - od 25 milionów
PP 9 - od 50 milionów
PP 10 - od 100 milionów
PP 11 - od 250 milionów
PP 12 - od 500 milionów
PP 13 - od 1 miliarda
PP +1 - każdy następny miliard.
Dla przykładu, planeta zamieszkała przez 10 miliardów ludzi daje PP 22.
Dla punktu odniesienia, limit PP dla planety Ziemia to 32.
Zadowolenie
Zadowolenie cechuje się specjalną mechaniką, odróżniającą ją od Wydajności Przemysłowej:
- Jeśli Zadowolenie wynosi poniżej 40%, każdy procent poniżej daje 2% szansy na bunt na planecie, losowane na początku tury (maksymalnie 80% szans przy 0% zadowoleniu)
- Jeśli Zadowolenie wynosi powyżej 60%, każdy procent powyżej daje 2% szansy na specjalną korzyść losowaną na początku tury: Rzut d6: [(1-2) - 3+[Aspekt Gospodarki] PR, (3-4) - bonus 3+[Aspekt Dyplomacji] do przyrostu naturalnego, (5-6) - 3+[Aspekt Technologii] PT]
Specjalne: Cecha rasowa "Podzieleni wewnętrznie" nie zapewnia szansy na bunt przy Zadowoleniu 35-39%, lecz szanse na bunt liczone są zwyczajnie jeśli Zadowolenie planety takowej rasy spadnie do 34% lub niżej.
Specjalne modyfikatory zmieniające Zadowolenie:
- Awans: +10% do Zadowolenia przez 1d4 tury
- Degradacja: -10% do Zadowolenia przez 1d4 tury
- Podbój: -10% do Zadowolenia przez 2d4 tury
- Czystki etniczne: -30% do Zadowolenia przez 6+2d6 tur
W przypadku podjęcia czystek etnicznych, stosowany jest test Dyplomacji. Jeśli agresor nie wyrzuci tyle (lub więcej) w wyniku ile wynosi PP przed czystką, wtedy dochodzi do rewolty o liczbie jednostek równej połowie PP. Jeśli wynik był niższy o 3 lub więcej, wtedy siła rewolty jest równa sile PP.
Uwaga: naturalny garnizon planety nie bierze udziału w zwalczaniu rewolt w przypadku dokonywania czystek.
Przyrost populacji planety
Przyrost populacji planety następuje na początku każdej tury. Bazowo, wynosi on 3%, jego podstawa zmienia się zależnie od cech Szybkie/Wolne rozmnażanie. Może być modyfikowane przez specjalne technologie oraz struktury na planecie.
Ostatnio zmieniony przez Mansfeld dnia Nie Lip 08, 2018 8:39 pm, w całości zmieniany 2 razy
Re: Planeta - zasady
IIIb - Planeta - jak działa?
Rolą planety jest zapewniać podstawę logistyczną w układzie, dostarczać dochód, zapewniać limit wojsk i dodatkowe rozmaite efekty.
Dochód z planety
Formuła na wyliczenie dochodu Punktów Rozwoju (PR) z planety:
Cytat: napisał:(PP x Wydajność Przemysłowa) + (PP x Zadowolenie) + (PP x [10% x (Współczynnik technologii gospodarczej [WTG] + Poziom aspektu Gospodarka)])
Dla przykładu, planeta z PP 22, potencjałem przemysłowym 50%, zadowoleniem 50% dla cywilizacji kosmicznej z WTG równym 1 i poziomem Przeciętnym aspektu Gospodarka (liczba trzy), generuje 30,8 PR [11+11+8,8=30,8]
Czym jest WTG (Współczynnik technologii gospodarczej)? Reprezentuje on w fikcji podstawowy postęp technologiczny w dziedzinie ekonomii, przemysłu i gospodarki, w całej cywilizacji kosmicznej. WTG jest jeden i obejmuje całą cywilizację, zaczyna od wartości 1 (modyfikowany przez technologie).
Wojska a planeta:
Planeta posiada własny nie kosztujący utrzymania garnizon wojskowy równy [PP - 2] jednostek.
Ponadto każda planeta zapewnia limit wojsk lądowych (ofensywnych) na cywilizację równą [PP -2] jednostek, wyliczanych z populacji o statusie "Obywatele".
Ostatnio zmieniony przez Mansfeld dnia Wto Lip 10, 2018 9:37 pm, w całości zmieniany 1 raz
Re: Planeta - zasady
Mansfeld napisał:IIIb - Planeta - jak działa?
Rolą planety jest zapewniać podstawę logistyczną w układzie, dostarczać dochód, zapewniać limit wojsk i dodatkowe rozmaite efekty.
Dochód z planety
Formuła na wyliczenie dochodu Punktów Rozwoju (PR) z planety:Cytat: napisał:(PP x Wydajność Przemysłowa) + (PP x Zadowolenie) + (PP x [10% x (Współczynnik technologii gospodarczej [WTG] + Poziom aspektu Gospodarka)])
Dla przykładu, planeta z PP 22, potencjałem przemysłowym 50%, zadowoleniem 50% dla cywilizacji kosmicznej z WTG równym 1 i poziomem Przeciętnym aspektu Gospodarka (liczba trzy), generuje 30,8 PR [11+11+8,8=30,8]
Czym jest WTG (Współczynnik technologii gospodarczej)? Reprezentuje on w fikcji podstawowy postęp technologiczny w dziedzinie ekonomii, przemysłu i gospodarki, w całej cywilizacji kosmicznej. WTG jest jeden i obejmuje całą cywilizację, zaczyna od wartości 1 (modyfikowany przez technologie).
Wojska a planeta:
Planeta posiada własny nie kosztujący utrzymania garnizon wojskowy równy [PP - 2] jednostek.
Ponadto każda planeta zapewnia limit wojsk lądowych (ofensywnych) na cywilizację równą [PP -2] jednostek, wyliczanych z populacji o statusie "Obywatele".
Re: Planeta - zasady
Wydajność Przemysłowa - dodatkowe informacje
Warto wiedzieć: W przypadku, gdy druga rasa postanowiła zamieszkać planetę [np. podbitą ówcześnie] poprzez migracje, klonowanie itp, wp pozostaje w niezmienionej formie. Czyli, jeśli podbijemy rasę neolitu mającą 10 % wp i następnie przetransportujemy tam 100k własnych mieszkańców to planeta nadal posiada jedynie 10 % wp.
- Startowa wydajność przemysłowa [+,- zmiany rasowe] na dowolnej planecie dotyczy sytuacji, kiedy planeta została skolonizowana.
- W przypadku podbicia, pod uwagę bierze się wydajność przemysłową jaka miała miejsce przed inwazją. Ze względu na to, że wydajność przemysłowa nie jest zależna od rasy i definiuje jedynie obecny stan infrastruktury przemysłowej na planecie.
- W przypadku czystek planety, WP i znajdujące się na niej kluczowe struktury pozostają niezmienne. Niezależnie od tego, czy inna rasa zamieszkiwała planetę, czy też nie.
- Jeśli dokonano czystek i nie znajduje się na planecie żadna cywilizacja, trzeba ją ponownie skolonizować.
Warto wiedzieć: W przypadku, gdy druga rasa postanowiła zamieszkać planetę [np. podbitą ówcześnie] poprzez migracje, klonowanie itp, wp pozostaje w niezmienionej formie. Czyli, jeśli podbijemy rasę neolitu mającą 10 % wp i następnie przetransportujemy tam 100k własnych mieszkańców to planeta nadal posiada jedynie 10 % wp.
Lululala- Liczba postów : 378
Join date : 03/07/2018
Strona 1 z 1
Pozwolenia na tym forum:
Nie możesz odpowiadać w tematach